fredag 15. januar 2010

De voksnes Disney-time

Etter en håpløst slakk dag i går, tar vi tak igjen. Dagens plan innebærer en metrotur med først blå, så rosa linje, og en hel dag i Disneys magiske verden her i Hong Kong. Per-Erik har vært i Disneyland både i California, Florida og Paris, så han vet hva han gleder seg til. Kjersti har ingen anelse av hva hun kan forvente, men har mentalt forberedt seg på å være åtte år hele dagen. Vi er tilbake i kveld med resultatservice. Per-Erik gleder seg til å møte Langbein.

torsdag 14. januar 2010

To lamme gjøker finner ikke ut av rommet

For en plan vi hadde i dag. Alt lå til rette for en fin dag i storbyen, men så ble vi spontanlamme, og ble sittende og liggende i sengen hele dagen. Som Kjersti sier: "Alle kan jo ikke drive å gå ut hele tida heller". Det eneste unntaket var Per-Erik som hadde en kjapp runde i kvartalet, fikset litt take away-mat (sushi på billigsalg), litt mandariner og store mengder sjokolade og pottis. Vi skammer oss, men fy feite så godt vi har hatt det i dag.

Favorittbilder fra Thailand

Vi har gjort et lite utvalg av våre mange bilder fra Thailand. Klikk her for å ta en liten titt.

Selv en døv ape kan finne frem i Hong Kong

God morgen Norge. Vi kjenner på kroppene våre at det snart er helg, og det skal bli godt. Men før det, skal vi oppleve mer av Hong Kong. I dag skal vi bedrive litt fattigmannsturisme, med t-bane ned til Hong Kong Sentrum, vindus-shopping i de alt for dyre butikkvinduene, kanskje noen Dim Sum på en bakgårdsrestaurant, og når mørket senker seg kanskje en fergetur med Star Ferry over fjorden for å se litt opplyste bygninger. Nydelig måte å reise på. For et vidunderlig liv vi har!

Hva skal du gjøre i dag da?

onsdag 13. januar 2010

Med Fløybanen til toppen

Nei, greit da, det var ikke Fløybanen vi tok – men den lignet litt. Vi har hatt vår første dag i Hong Kong og har storkost oss. Vi hadde, som å mange ganger før, en litt rolig start på dagen, og klokka ble ganske mye før vi kom oss ut av rommet. Frokost/lunsj ble inntatt på Starbucks mens vi la slagplanen for dagen. Etter å ha observert at vi bor like ved en metro-stasjon, bestemte vi oss for å gyve løs på dét systemet. Nå skulle det vise seg at det var latterlig enkelt, så vi kom oss inn til sentrum på drøyt ti minutter. Det var i det hele tatt veldig enkelt å finne fram i denne byen. Det er gode skilt overalt, også på engelsk, og alle de største turistattraksjonene er merket. Vi hadde planer om å gjøre unna Victoria Peak allerede første dagen, og satte kursen for den gamle og ærverdige Peak Tram. Dette er Hong Kongs svar på Fløybanen, og den bruker rundt åtte minutter på å ta deg opp til toppen som er 552 m.o.h. Vi kjøpte et dagspass til 200 HK dollar (NOK 145,-), som ga oss toveisbillett med taubanen, inngang på Madame Tussauds der oppe og inngang til det beste utsiktspunktet på toppen. Er man turist, så er man turist.
Vi startet med en runde inne hos voksdukkene, og det er jo alltid morsomt å ta bilder sammen med disse ”kjendisene”. Nå kommer dette sikkert som et sjokk på noen, men vi er ikke eldre enn at vi storkoste oss med denne poseringa. Nå kjente vi riktignok ikke til alle dokkene, da vi ikke er veldig stødige på asiatisk musikk, film og politikk, men vi fant både Obama og Elvis.
Victoria Peak er veldig turistifisert, og du har alt du trenger av kafeer, restauranter, butikker og ymse. Vi ruslet rundt og kikket på utsikten (som er noe helt for seg selv), spiste is på Haagen Dazs-sjappa, spiste panini på en kafé til middag fordi vi ikke hadde råd til å spise på restaurantene der oppe, og ventet til solnedgangen med å gå opp til utsiktspunktet. Mot slutten av dagen begynte det å bli litt kjølig på fjellet, men vi syntes bare det var deilig. Kveldsutsikten er helt spesiell, da du ser ned på det som må være flere tusen skyskrapere med tente lys. Vi liker Hong Kong!

Hong Kong, mer enn ei bakgate?

Vi ankom Hong Kong på tidligkvelden i går, etter en hektisk dag full av overraskelser. Da vi skulle sjekke inn på flyplassen i Siem Reap fikk vi beskjed om at vi kun hadde flybillett til Bangkok (der vi egentlig bare skulle mellomlande), da flyet vi hadde bestilt videre til Hong Kong ikke fantes. Vi måtte uansett bruke billetten vi hadde, selv om den ikke tok oss helt frem, så vi takket ja til å ta ut bagasjen i Bangkok, og ta problemet videre derfra. Da vi gikk inn på nettet før første flyvning så vi imidlertid hvor bikkja lå begravd. Flyet fra Siem Reap til Bangkok gikk som vi hadde bestilt 12. januar, mens den andre flyvningen gikk dagen før, altså 11. januar. Vi er riktignok fleksible, men dette ble vanskelig selv for oss. Vi sendte noen kjappe mailer til hostelet i Hong Kong og reisebyrået vi har booket turen til Hong Kong igjennom, satte oss på flyet og krysset fingrene.

Vel fremme i Bangkok fant vi en representant for Sirilankan Airlines (som vi egentlig skulle fly med), som smilende booket oss over på et Emirates Airlines-fly som forsvant ut av Bangkok fem minutter senere enn planlagt flytur.

Etter en rotete taxitur, og litt leting fant vi frem til vårt hostel, Yes Inn. Rommet er klaustrofobisk lite (enda godt vi allerede i Vietnam fant ut at vi ikke lider av klaustrofobi), men sentralt. Vi hadde en slapp kveld med serier og nettpoker. Eneste utskeielsen var Per-Eriks jakt av Burger King og Mentos. Nå skal vi se om Hong Kong har mer å by på enn små rom og bakgårder.

tirsdag 12. januar 2010

Flyselskap med gode tanker

Som det første av de flyselskapene vi har brukt så langt, har Malaysian Airlines tatt et veldig synlig standpunkt i miljøsaken. Fly er som alle vet miljøverstingen, men som en gammel kone engang sa: "Alle monner drar".

Her er en oversatt tekst fra matpakken vi fikk servert på flyet:
Mat og konsumprodukter opptar omtrent 45% av den gjennomsnittlige husstands avfall. I mange land blir dette dumpet som landfyll, og er dermed en av hovedkildene til global oppvarming. Denne matboksen er lagd av 100% sukkerrørsfiber og er totalt nedbrytbar, noe som gjør at den brytes naturlig ned i jordsmonnet.

Det er ofte de små symbolske tingene som teller. I tillegg til at det var god plass til beina, og at de ansatte var smilende (som alltid). Malaysian Airlines har med dette gått inn på vår topp fem-liste over flyselskap som er kjekke å fly med.