onsdag 19. august 2009

Tikk takk tikk takk - det nærmer seg avreise!

Ungdommene prøvereiser til Gran Canaria

Om snaut 13 dager står etter all sannsynlighet to stykk "ungdommer" fra Norge på Gardermoen med hver sin gigantiske bag, klare for eventyr ute i den store verden. Vi har planlagt og ordnet i nesten et år, og jammen er det mye som må fikses for at man kan sette livet hjemme på hold i 10 måneder.

Først er det jo jobbene da. Nå ordnet det seg relativt greit for oss, siden TV-Innlandet ble nedlagt i sommer og jeg (Kjersti) med det mistet min jobb, og Per-Erik har vært permittert fra reklamebransjen siden i vinter, så egentlig er det ikke noe vits for oss å bli i Norge ;) Vi får bare håpe at det ordner seg når vi kommer hjem (og det gjør det jo, for det ordner seg alltid for snille piker og kjekke gutter)!

Jepp, men da har vi kontroll på jobbsituasjonen. Men hva med leilighetene da? Vel, jeg leide på Gjøvik fram til i vår og har de siste 5 månedene bedt meg selv inn som ekstra leielaker hos min bror, så det var ikke noe problem. Og Per-Erik har jo sin leilighet i Oslo, men den var det ikke noe problem å få leid ut. Faktisk går vi litt i pluss på inntektene kontra utgiftene der, og plusspenger - det liker vi!

Utover dette har det ca vært en million ting å ta seg av. Møbler må plasseres et sted de kan stå over lengre tid. For vår del vil det si at noe står hos mor, noe hos bror, noe hos Tante Irene, noe hos svigerforeldre og det vi ikke fikk lurt inn hos noen putter vi på lager. Det koster ikke all verden med lager på Gjøvik/Toten heldigvis. Vaksiner har vi vært inne på tidligere. Jeg tror vi er vaksinert mot det aller meste vi kan komme ut for rundt omkring i verden, unntatt svineinfluensa da, og atombomber ... Det mest åpenbare å fikse er vel kanskje flyreisene og overnatting. De fleste flyreisene har vi bestilt på forhånd hos Kilroy. Vi anbefaler alle som skal reise jorda rundt å stikke innom en Kilroy-avdeling og sette seg ned med en kundebehandler der. De har peiling på hvor det er fint å reise, når det er fint å reise dit, hvor lenge man bør være på de ulike stedene og egentlig det meste du måtte lure på. I tillegg har vi bestilt noen få netter overnatting via dem. Det kan være greit å ha innkvarteringa klar den første natta du kommer til et nytt sted, og så kan du heller shoppe etter noe billigere/bedre/mer sentralt/hva du måtte ønske dagen etter. Det er fort gjort å bli lurt av pågående selgere på flyplassen når du kommer et sted etter 14 timers flyreise. Ellers tar vi de fleste av overnattingene underveis fra sted til sted.

Nå skal jeg ikke ramse opp alt vi har måttet ordne opp i, til det er det for mye. Men det er nok greit å begynne å planlegge i god tid hvis man skal ut på noe slikt.

Pengene ja, det er jo selvfølgelig et tema. Vi fant jo tidlig ut at vi skulle reise, og begynte å spare penger tidlig. En løsning som fungerte bra for oss var å skatte så mye vi bare maktet i fjor, og i sommer så kom en meget koselig sum inn på kontoen. Det finnes sikkert mer lønnsomme måter å spare på, men jeg er nå en gang skrudd sammen slik at hvis jeg ikke ser pengene så eksisterer de ikke :) Uansett så har vi regnet med å bruke ca 50 000 kroner hver oss på fly, tog, buss, bil og kano underveis. I tillegg et dagsbudsjett på ca 500 kroner per person, som da inkluderer overnatting, mat og lek. Tilsammen gir dette et budsjett på ca 200 000 hver. Det er et relativt romslig budsjett for østen og Sør-Amerika, men litt trangt i USA og Australia. Vi satser på at det går opp i opp ...

Jepsi pepsi, da skal vi møte flyttemenneskene som skal ta vare på noen av tingene våre de neste 10 månedene.

Klem fra Kjersti

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar