Etter uker og måneder med nedtelling, en vennesamling som går inn i historiebøkene og timevis med planlegging var endelig dagen der.
Vi møtte opp på Gardermoen klokken 06:00 med hvert vårt par med foreldre klare for det som skulle vise seg å bli den lengste flymaskinturen vi hittil hadde opplevd. Flyturen fra Oslo til London gikk smertefritt. Vi ankom det første utlandet med høye kneløft og kjekk sigarføring. En time å vente til vi skulle sette oss inn i boeng 747en som skulle ta oss til Singapore for bensinfylling, og videre til Sydney. Greit skuring, totalt 21 timer og 50 minutter inklusiv stopp. Et lite skudd for baugen var at vi ikke hadde seter ved siden av hverandre, noe som er merkverdig da vi hadde samme referansenummer og hadde betalt billettene sammen. Heldigvis fikk byttet med en hyggelig dame rett før takeoff .
Vel fremme i Singapore mens vi satt å ventet på å slippe inn i flyet igjen, ble vi kjent med Eirik og Andreas. Eirik studere til daglig ved universitetet i Ås, og kunne fortelle at han skulle bli naturforvalter en gang i fremtiden. Han skulle backpacke i Australia i to måneder, og besøke en kompis med hippivogn. Andreas kom fra Groningen i Nederland, og skulle bruke de neste syv månedene på reise. Meget hyggelige fyrer begge to.
Cirka halvveis ut i siste flytur fikk vi beskjed av kapteinen om at det var oppstått et lite teknisk problem, og vi var nødt til å lande på Perth lufthavn. Det ble senere opplys at flyet hadde en liten bensinlekkasje, men det var absolutt ingen grunn til å uroe seg av den grunn. Flypersonalet taklet situasjonen eksemplarisk, og vi fikk utdelt litt ekstra å bite i. For en mer utdypende forklaring av hva som skjedde klikk her (engelsk).
Klokken 23:30 landet vi endelig, 4 timer for sent i Sydney. Der fikk vi opplyst at vi var australske nyhetskjendiser allerede før vi hadde satt våre bein på øya. Noe vi tok med naivt godt mot. Vi var blitt så til de grader hjernevasket av godt instruert flypersonell at vi gjennomgikk krisen lesende og sovende. Veien gikk videre til Wake Up!! hostel og senga.
Et lite tips til reisende som vi fikk av vår flystuert Huck: Hvis man skal reise en lenger strekning med et større fly (f.eks. boeng 747), lønner det seg å reservere de bakerste setene i flyet. Disse er sjeldent reservert, og det er store muligheter for å kunne ligge seg gjennom flyturen.
søndag 6. september 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar