søndag 24. april 2011

Charterfeber vol 1.0

Så, hvordan har det gått med BeckBack på sin første charterferie? Slettes ikke verst, og vi er i stadig utvikling for å bli dyktige charterreisende!

Vi kom oss til Gardermoen i rett tid, fikk sjekket inn på automatene og fant plassene våre helt uten problemer. 4A og 4B er visst på samme sted på disse charterflyene som på vanlige rutefly. Hvem skulle trodd det? Forskjellen var at her hadde vi betalt littegrann ekstra for å sitte på disse plassene, da de har bedre beinplass en resten av flyet, kommer med teppe, pute, øretelefoner samt mat og drikke. Dette er nok ikke noe vi ville ha brukt penger på om vi hadde betalt hele denne turen selv, men litt ekstra luksus for en gangs skyld er ikke å forakte. Stort mer er det ikke å si om flyturen, siden den ikke skilte seg fra andre flyturer på noen nevneverdig måte. Eneste som kanskje er verdt å kommentere er at det var jeg som sov, ikke Per-Erik.

Vel framme i syden fant vi fort bagasjen vår, gikk ut og fant bussen som skulle ta oss til hotel Riu Paraiso. Her oppdaget vi første aberet med charter. Vi måtte jo vente på resten før vi kunne dra! Nybegynnerfeil. På en så enkel og oversiktlig plass som Puerto del Carmen (jeg har til og med vært her før - opptil flere ganger), trenger man ikke krysse av for transport til og fra flyplassen. Da vi endelig kom oss av gårde, skulle jo selvfølgelig bussen innom alle hotellene på veien mellom flyplassen og vårt hotell. Etter ei laaaaang stund (kanskje 20 min, så så lang var vel strengt tatt ikke den stunda, men den føltes lang i alle fall), kom vi fram til hotellet, fikk levert passene og bagasjen vår i resepsjonen, fikk et sølvfarget armbånd rundt armen og beskjed om å gå å spise. Armbåndet betyr at vi er all inclusive-gjester og over 18, så vi kan spise og drikke så mye vi bare makter. Dette er noe Per-Erik er skikkelig god på, og jeg blir stadig bedre. Mette er vi i alle fall - hele tida.

Selv om vi ikke har vært på ren chartertur før, har vi bodd på all inclusive-hoteller noen ganger og visste at det kunne være lurt å booke plass på stedets a la carte-restauranter tidlig. Erfaringsmessig er det færre mennesker (les: bråkete barn), koseligere atmosfære og bedre mat. Dessuten blir man fort lei buffetmat. Fordelen med den daglige buffeten er vel egentlig bare at du har flere timer på deg til å få spist, samt at det er uendelige mengder med all slags mat der. Her på komplekset er valgene én restaurant som servererer grillmat på kanariøysk vis halve uka og mexicansk mat andre halvdelen av uka, og en annen veldig populær restaurant med asiatisk mat. Grillmaten var veldig god, den asiatiske skal vi sjekke ut i morra og den mexicanske får vi nok også skviset inn en av dagene. Vi har det jo ikke akkurat travelt.

Målet for denne turen var å få slappet av skikkelig, og så langt scorer vi høyt på måloppnåelse på det punktet. Første kvelden sovnet vi henholdsvis klokka 21 (Kjersti) og 21:15 (Per-Erik) og begge sov til ca 8. Det har vært noen hektiske måneder siden vi kom hjem fra vår lange "ferie" i slutten av mai i fjor, og det er på tide å betale tilbake til kroppene for den mishandlinga vi har påført de, med mye stress og lite søvn i lang tid. Etter den lange natta startet vi gårsdagen med en joggetur, før frokostbuffeten ble testet grundig. Siden det var litt overskyet gjorde vi unna det eneste vi hadde planlagt denne uka utover avslapping - shopping!

Resten av uka skal vi bare sole oss og spise enda litt mer mat, mens vi fullfører den etterhvert lange lista vi jobber på over forskjeller OG LIKHETER mellom charterturister og backpackere.