tirsdag 10. november 2009

Tog i Kina

En fin, billig og relativt effektiv (hvis man ser bort fra flyvemaskiner) måte å forflytte seg i Kina på er med tog. Tognettet er etter det vi har erfart godt utbygd fra nord til sør og øst til vest. Ut fra Beijing (som vi dro ut fra) går det tog til de fleste andre store byer i Kina, enten direkte eller via korresponderende tog i andre byer. Våre to togreiser har vært fra Beijing til Huangshan, og fra Huangshan til Nanning. På siste toget var vi avhengig av å bytte tog i Guilin, noe som viste seg å være en middels lett affere, selv med pekelapp med kinesiske tegn. Det viste seg at det finnes 2 togstasjoner i Guilin, nord og sør. Disse er på hver sin kant av byen. For oss var det ren skjære flaks at vi hadde god tid, og at vi ved en tilfeldighet viste togbilletten vår til sikkerhetsvakten ved Guilin Nord, som kunne peke seg frem til at vi skulle med tog fra Guilin Sør. Fantastisk hvor dyktige de er til å peke i dette landet. Vi forsto ham etter bare ti minutter. Det var sikkert pekedialekten hans som spilte oss et puss.

På togene i Kina er det fire klasser; hard seat, soft seat, hard sleeper og soft sleeper.
De to første kategoriene er relativt selvforklarende. Hard sleeper er en sovekupé med køyesenger (tre i høyden) med bagasjehylle helt oppe i taket eller under bordene på gulvet. Du får utlevert pute og dyne (der trekkene benyttes opptil flere ganger). Vi antar at det er mest komfortabelt å sove i øverste seng, da privatlivet hvertfall heves litt over hodehøyde, men samtidig er det kanskje smart å velge nederste seng da det er lettere å ha oversikt over bagasje der. Soft sleeper (som vi benyttet oss av) er egne lugarer med to køyesenger (to i høyden), egen plass til bagasjen, bord og sengetøy tilsvarende det som finnes hos hard sleeperne. Det er et must å reise med soft sleeper hvis du bærer mye bagasje. Kvaliteten øker mens antall interessante mennesker, snorking, tåfislukt og røyking på rommet avtar for hver klasse. Det samme gjør selvfølgelig prisen. Det er ca dobbel pris fra hard sleeper til soft sleeper. Hvis du bare ønsker å sitte deg gjennom 17-20 timer på et tog, koster det rett ved siden av ingenting, men fy så sliten du blir.

På hvert tog vil du finne en matvogn med kinesiske retter og fullrettighets "bar", i tillegg til mattralle som passerer deg ca én gang i timen. Prisene i restauranten er lave, og ønsker du et om mulig billigere alternativ kan du kjøpe deg en ferdigboks med nudler i tralla. Tredje mulighet er som erfarne togfarere å kjøpe alt du trenger til turen på det lokale landhandleriet før avgang. I hver vogn vil du finne varmtvann til mat og drikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar